Az életrajz menüpont Szegő György: Álomtervező Tesz-Vesz albumának (Ráday könyvesház, 2008) tömörített illetve frissített változataFotók: Ilovszky Béla (theater.hu) és Szegő György
16. Stúdió K-s térkísérletek (1999–2011) és újabb kaposvári idők (1993–2010)
A Chagall kiállítás képakasztása, pár évvel a veszprémi „színházi változat előtt” (l. lentebb)
A régi-új Magyar Építőművészetet Zelnik József vendégszeretetének hála, előbb (2003-ban) a bontásra ítélt Vörösmarty téri Zene-házban szerkesztettük. De az Építészek Házában nem lett újra helye (azóta se) a szerkesztőségnek. 50 éven át ott volt, de oda már „fizető” albérlő kell. A Látvány Társaság elnökeként ismerős már az efféle pénzügyi kényszer-primátus. A Zene-ház bontása után Orbán György baráti bérért fogad be a Ráday Könyvesházba. 200 m-re van a MÉSZ, 50 méterre, a Mátyás utcában, egy pincében játszik a Stúdió K. A legendás színházpedagógus Fodor Tamás értelemszerűen az „ember és ember közötti kapcsolatra” koncentrál, nem a díszletre. Mégis meghívott, mert látta, hogy a lyuknyi pincében mindig más teret kell kínálni, hogy a közönség ne „unjon rá” a helyre. Mindig kettős a feladat (ebben a kitalálás nincs is benne): 1. olcsón felépíteni. 2. lehetőleg Fodor közreműködésével, mert egy későbbi ütemben elfogadtatni vele a játékteret, bajos. Az építés, lassú, próbáról-próbára alakuló, kölcsönös kompromisszumokkal járó processzus – és mégis szinte mindig sikerült.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Szeredás-Fodor / S. Beckett után: Marcello és Camillo, 2000, Stúdió K, D: Szegő György R: Fodor Tamás, J: Németh Ilona
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Egyszer a házunkat kivitelező Nagy Andrással és Terebessy Tóbiással építünk „vidámparki” billegő-járdákat (Egy előre bejelentett …), máskor egy régi építészeti beszállítómmal (Fémmunkás a Kígyó Passzázsban dolgoztam velük) való új szponzor-kapcsolat révén építünk fémvázas „szertornász” nyújtórendszert (Marcello és Camillo). Harmadszor Dexion-Salgóból a színészek szerelik össze, „jelenetben alakítják” a játszó díszletet (A görény dala), ismét máskor, itthon őrzött ejtőernyővel kísérletezzük ki a látványt (Varázsfuvola-mese). Volt olyan kivétel is, hogy Pöfivel és egy tanítványnak jelentkező építészlánnyal, Rácz Dórával nem elvont, hanem teljesen reális, pesti bérház gangos-udvari világát építjük a 30 m2-en (Halni jó…). Megint máskor sikerül lealkudni a designbolt áttetsző, trendi ülőgarnitúráját, ami erős kontrasztként „elviszi” az egész szegény-színházi látványt, pláne hogy hozzá Tamás egy pár esernyővel csodát csinál (Barbara őrnagy). Ez tehát igazi szegényszínház: az avantgárd mindenkori bölcsője. Egy frissebb produkcióhoz Steffanits Pöfivel szerzünk egy korhadt csónakot. Ígéretes antré a Viharhoz, de ő sajnos nem ér rá a próbák idején. „Idegen” műszakot kell szerezzek. Az operettes Lőrincz Sándor (Szőr) van segítségünkre, elkészíti, amit Tamással kérünk. Végül, épp e nemrég volt eset is bizonyította: a „legyártás” teljesen idegen a „Fodor színháztól”. Nem a pénz miatt, hisz a barátok jelképes összegért vállalták, olcsóbb, mint a talált tárgy. Mert azt szállítani kell. Barát helybe hozza. Vagy helyben dolgozik. Hanem az „elidegenedett” színpadi-gyártó kapcsolat miatt. És ebben a csapdában Tamás is pont úgy viselkedik, mint a kőszínházi rendezők – általában. Tamás már a színpadra behordás fázisában, szinte „látatlanban” utálja a materiális fragmentumokat, megbántva ezzel a segítő szándékú kollegákat (is).
Pedig Tamás született terapeuta. Csak díszlet ne lenne. És itt kissé el is fáradt, ez a számomra végig felemelő Fodor-munkakapcsolat. Ezután a „kísérlet” után, az experimentális munkálkodásom kicsit szünetelt is a Stúdió K-ban. 2010-ben még megcsináljuk együtt a Téboly Thébában antik tragédia-átiratot (ezeket a nyers-szövegeket többnyire Szeredás Andrással rakja össze Fodor, és a színészek a próbákon „mondták rá az igent” – Fodor bölcsességét bizonyítva). Ez az Euripidész Bakkhánsnők-je nyomán születő munka végre meghozta a lehetőséget: műhely nélkül, lomokból (Barnánál, a korábbi Stúdió K műszaki mindenesének vidéki vastelepén / bontójában szedtük össze a hangszerekhez válogatott kacatokat) igazi színészi kreativitással csináltunk jó „szegény-színházat”. Persze ehhez olyan hangmester-színészek is kellettek, mint a Hólyagcirkuszból átigazolt kiváló Spilák Lajos, és „tanítványai”.
2011 végén az előadás főszereplője, a Dionüszoszt remekbe-formáló Nagy Pál Gábor veszi át Fodortól a 40 éves „színházat”. A jubileumra / átadás-átvételre Fodor egy élő kulturális tezauruszt prezentál, ahová a világ sarkaiból összesereglenek a régiek is (l.: Theater.hu-ba írt beszámolómat). Talán van / lesz a Stúdió K-nak folytatása. Mindenesetre a Fodorral, és szeretnivaló társulatával eltöltött évtized talán többet jelent nekem, mint egynémely kőszínházi ciklus. Persze nem Kaposvárra gondolok.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Hamvai K.: Körvadászat. 1997, Kaposvár, D: Szegő György, J: Cselényi Nóra Babarczy László.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
2003-ban, amikor 13 év tanítás után már egy éve el kellett hogy jöjjek a Képzőművészeti Egyetemről, Babarczyval véletlenül szóba került, hogyan jártam a „másik” főiskolán. A konfliktus kialakulásáról volt infója, hisz Pauerral elmondtuk nekik, hogy baj van. Gyulát át is hívták tanítani. Már túl voltunk Lacival a „kibékülésen”, hisz színházi apám hisz egy évtizeddel előbb, 1993-ban Bresan Paraszthamletjének, 1997-ben Hamvai Kornél Körvadászatának vendégtervezőjéül hívott „haza”. Utóbbi szimultán terét csillagjegyeket mintázó, áttört, negyed-gömb hálókupolával fedtem le. Alatta a balsors jegyében született esemény, a magyar 56 egyik „banális” rémtörténete. Megrázó előadás lett az immár kb. a „negyedik turnusnak számító” fiatal színészcsapatával. Visszafogadnak. Egy véletlen találkozás után tehát (2003-ban) Babarczy hív Kaposvárra státuszba, díszlettervezőnek. A következő öt évben három előadást fiatal rendezőkkel csinálok, hármat meg a mesterrel. A színház változatlanul merész, szabad szellemű, formabontó, aktuális témákhoz vonzódó műhely. Mohácsi Csak egy szög és 56 06 / őrült lélek, vert hadak (részben) szerzői rendezései, precíz történelmi víziók, de nem mellesleg: ezek fantasztikus csapatmunkát is jelentenek. A „Kaposvár” főereje már Mohácsi rendezői színháza. Az egymásra figyelő színészek fegyelme, közös akarata a régi. Nekem újszerűen profi viszont az előadások Szalai József által vitt műszaki háttere. Nyoma sincs a 15 évvel korábbi – legalábbis számomra – keserűségeket jelentő „gyártó-építő” nehézségeknek. Még mindig kísérleti a próbafolyamat, de abszolút szakszerű a gyártás és a repertoár üzemeltetése. Babarczy vezetői bravúrja ez, és a közben ott dolgozó kollégáké is: egy gyengélkedő műszakból csodacsapat lett.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
S. Alechem: Hegedűs a háztetőn, 2006, Veszprém, D: Szegő György, R: Bor József
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Ugyancsak ütőképes társaságra találtam pár éve, amikor Veszprémben Borral a Hegedűs a háztetőnt ott színpadra tehettük. A nemrég csinált pesti Chagall-kiállításnál bevésődött képek előhívása nem volt nehéz. De vajon meg tudják-e úgy festeni Chagall világát, hogy az ne hasson giccsesnek, vagy primitívnek? Perlaky Róbert legendás csapata a legjobbak közül való itthon. Élmény lett velük a munka: „megcsinálták”. A díszlet kocsikra tett Anatevka. Házak külseje, perdülve pedig: enteriőrje tágas teret enged a táncnak. Az öt kocsi állásainak táncoló kombinációi kiszolgálták a történetet és a zenét is.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Erkel Ferenc: Bánk Bán, 2007, Győr, D: Szegő György, J: Torday Hajnal, R: Bor József
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Hasonló lelkiismeretes munkát kaptam egy évvel később, amikor Korcsmáros György egyszer csak (15 év szünet után) újra Győrbe hívott – de már csak egyetlen munkára volt ideje. Talán az igazgatói státusz lejárta előtti „összesítéskor” volt egy kis lelkifurdalása… Előtte kb. egy évvel, mint egykori „fontos tagot”, kedvesen meg is hívtak a színház megnyitásának 25-ik évfordulója ünnepi estjére. Dísz-album, nagy sikerek filmbejátszásai, oklevél, s a rég látott, itt első perctől barátságos műszaki csapat szeretete. Nosztalgikus este. Most pedig Bor Józseffel megcsinálhatjuk kettősünk hattyúdalát: Erkel Bánk Bánját. Kihívást jelentő óriásméretben, és koreográfiával: „játszó”, románkori verista díszlet-architektúrát találunk ki, ami a győri műhelyt is próbára teszi a gyártásnál. És kitűnően sikerül, egy jelentős korszak talán utolsó nagy győri előadásaként.
Adva van tehát a 2000-es évek első évtizedében két hely, Kaposvár és a Stúdió K, ahol évi 1-1 előadás díszlettervezője vagyok. Hozzá esetlegesen egy-egy vendégtervezés: 2-3 színházi munka évente. Meg a kéthavi folyóirat szerkesztése. Van egy kis szabad energiám még. Így az Andrássy út Világörökséggé emelésekor tematikus MÉ-számot csináltunk erről. Írtam, milyen jóslatot ír bevezetőül a bizottság magyar vezetője. Úgy is lett: elkezdik bontani a hátországot. Egy a laphoz közelálló fiatal, akkoriban „közéleti szereplő”, a jól tárgyaló Marinov Péter segítségével megalapítottuk az Óvás! Egyesületet: leállítandó a régi pesti zsidónegyed bontását. Nagy energiát bevetve tárgyalunk miniszterrel, polgármesterrel, műemlékesekkel. Olyan ingatlan befektetői nyomás alatt, hogy adott szó, szakmai jóakarat, mit sem ért. Nemzetközi konferenciát szerveztünk, hollandok is jöttek, segítenének. A Büchler Társaság (korábban Yahalom) újabb konferenciáján előadóként pedig közönyükért vádoltam az első sorban ülő judaista tekintélyeket. Mit se számított. Több barátot, többre érdemes építész kollégát láttam vergődni politikai meggyőződése és frissen szerzett párt-tapasztalatai között. Rémes látvány, tehetetlen helyzet. Kiszálltam. Azóta a sajtó lehetőségei között próbálok a város és lakóinak identitásáért kiállni. Nem csak a fenti kerületekben, de a Vörösmarty térért, vagy a bezárni tervezett strandokért, Duna partért, stb. Közvetett tevékenység, virtuális sikerekkel.
Társas tesz-vesz munkának megmaradt a színház: azt az összhangot, amit a kaposvári játszók és tárak, a színpadi dolgozók meg is tudnak valósítani.
Csúcson van Kaposvár, jó régóta már, úgyhogy ideje lesz „tönkretenni”. Ez úgy indult, hogy Babarczy megbízatása 2007-ben lejárt. A Szegeden nem igazán remeklő Korognai Károlyt hívták: az eddigi teljesítmény szinte mellékes. Amikor már elindítottuk a rekonstrukció tervezését. A munka kezdetén Lőrinc Ferenc hirtelenül meghalt és menye / cégtársa, a hihetetlen munkabírású Balogh Krisztina (egykori Vándoriskolás, ma a város főépítésze) veszi át a színház-rekonstrukció és bővítés tervezését. Hív szakérőnek, én még behozom Hadik Andrást, aki szecesszió-specialista, az 1911-es Magyar Ede terv műemlékes ismerője. Én és a műszaki vezető Szalai Jóska a színháztechnika felelősei vagyunk. Szép is lenne a ház, ha…
Azután a nagy nehezen Babarzy javaslatára kinevezett, hirtelen egy évre apadt Znamenák-megbízást is elfújja a politika vihara… A 2010-es önkormányzati választások környékén (újra) elvárás lett: a színházi vezető kinevezésében érvényesüljenek politikai, hatalmi szempontok. Jó, de mégsem mindegy, kivel. Írtam már, Kaposvár nem politizált. Most ennek vége. Znamenák-Mohácsi ígéretes évada után Schwajda György kapta meg a színházat. Persze, hogy egy „véletlenül” munka nélkül csigalassan múló év után ismét kirúg (l.: 15 évvel korábbi szolnoki munkaügyi peremet). Azután hirtelen meghal, és az új színészigazgató, Rátóti Zoltán már csak két eseményre invitál, Babarczy 70. születésnapjának ünnepi társulati ülésére (megírom erről is a tudósításom a Theater.hu-ra, Ilovszky hírportáljára. A másik, a 2011-es centenárium december 9-i kiállítása. Azaz, csak a Marat és a Werthert már… modelleket kéri el, közvetve, a Színházi Intézeten (OSzMI) keresztül. Az ünnepségre jött ugyan meghívó, de 3 nap késéssel… E postai aktus lett a 34 évvel ezelőtt indult Kaposvári „kaland” zárása. A következő fejezetben picit részletezem a záró-évtizedet, meg a szcenográfiai gyűjteményvezető Turnai Timea és az Építészeti Múzeumos Fehérvári Zoltán segítségével 2012 tavaszán létrehozott önálló színházi-építészeti „záró-tárlatot”.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Mikszáth K. : A Noszty fiú esete Tóth Marival, 2006, Kaposvár, D: Szegő György, J: Cselényi Nóra, R: Babarczy László